Over

In welke vakken wordt bijles gegeven?

In het geven van bijles bied ik ondersteuning voor wiskunde, rekenen, economie, management & organisatie (m&o) en aanverwante vakken. Bij de aanverwante vakken kun je denken aan onder andere bedrijfseconomie, bedrijfsadministratie, externe verslaggeving en meer!

Waarom geef ik bijles

Ik wil graag de wereld verder helpen, dit kan op ontzettend veel manieren. Ik wil het doen op twee manieren: door leerlingen te helpen en door de natuur te helpen. Momenteel volg ik een studie (circulaire economie) om de natuur verder te helpen. In de toekomst wil ik meer doen op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. In ieder geval ben ik begonnen met het geven van Gastlessen. En ook met het helpen van leerlingen ben ik al begonnen!

Ik zet graag mijn eigen kwaliteiten in om anderen te helpen. Daarnaast is het ontzettend leuk om mijn passie voor deze vakken over te brengen naar de leerlingen. Van bijles geven krijg je ontzettend veel energie. Leerlingen iets laten snappen, is een heerlijk gevoel, vooral voor hen zelf! Vaak kunnen leerlingen meer dan ze denken, ze hebben alleen een extra duwtje in de rug nodig. Daar ben ik voor.

Hoe wordt bijles gegeven

Tijdens het maken van opgaven, lopen leerlingen vaak op een gegeven moment vast. Ze begrijpen het niet, denken ze. Door vervolgens de juiste vragen te stellen, zonder het antwoord te geven, komen de leerlingen toch op het juiste antwoord. Ze snappen het dus wel!
Voor mij is het de uitdaging om ervoor te zorgen dat deze duwtjes niet meer nodig zijn. Een hele uitdaging, maar zo ontzettend leuk! Voor iedere leerling is de manier net even wat anders. Elke bijles is afhankelijk van de leerling zelf. Tijdens de bijlessen proberen ik de leerlingen te inspireren in plaats van motiveren. Motiveren werkt maar tijdelijk naar mijn idee. Inspireren is voor iedere leerling anders, want iedereen heeft een andere achtergrond en toekomstperspectief. Een algemeen voorbeeld: bij de vakken waar ik ondersteun in bied, vragen leerlingen vaak de hoe-vraag. “Hoe moet ik de stelling van Pythagoras doen”. Terwijl ik ook altijd graag stil sta bij de waarom-vraag. “Waarom moet ik de stelling van Pythagoras weten”, wat heb ik er eigenlijk aan. Zó kan je leerlingen enthousiast maken!

Daarnaast probeer ik altijd samen te werken met de docent van de leerling. Zo wordt de bijles nog beter afgestemd op de leerling. Hierdoor merk je dat de bijles echt op maat is gemaakt.

Iedereen is in staat om een voldoende te halen op zijn niveau. Samen zullen we aan de gevolgen werken, maar vooral de oorzaken aanpakken, zodat het vak een beter resultaat oplevert. Als er eenmaal een goede basis is gelegd, zal de rest vanzelf makkelijker gaan. En dat is ook zo mooi aan bijles, door de bijles krijg jij vertrouwen in jezelf!

Voor meer informatie over bijles kan je kijken op de pagina Bijlessen. Voor informatie over examentrainingen kan je kijken op de pagina Examentraining

Jesse de Klerk